כיצד נוכל לבחור בשיטה הטובה ביותר כדי לבצע הריסת מבנים?

הריסה
תוכן עניינים

אחד מן התחומים המורכבים ביותר בתחום הבניה, הוא דווקא התחום שלכאורה הפוך אליו – וזה התחום של הריסת מבנים. על פניו, מה יכול להיות קשה כל כך בהריסה של מבנה? אנו נוטים לחשוב על הרס כמשהו פשוט מאד ואף כאוטי. בפועל, עוד יותר אפילו מהבניה – ההרס של המבנה חייב להתבצע בסדר ובדיוק מופתיים! אסור לשכוח כי הרס לא נכון עלול להוביל לפגיעה בגורמים שהיו אמורים להישאר שלמים, שלא לדבר על תאונות בטיחות. לכן, חשוב מאד שתדעו לבחור את השיטה הטובה ביותר להרוס מבנה כשאתם פונים לקבלני הריסה. להלן פירוט על שיטות ההרס השונות, והמקרים אליהם הן מתאימות.

להכיר מקרוב את כל השיטות

  • הריסה מכנית של כלל המבנה –  הריסת מבנים שנעשית בעזרת דחפורים ותפקידה בעצם לקעקע לחלוטין את המבנה מן היסוד. לאחר הריסה כזו לא נותר שום דבר מהמבנה – כולל  היסודות שלו והתשתיות שהיו מותקנות מתחתם. בעצם כל מה שנשאר אחרי ההריסה הזו זו קרקע בלבד. מתי נשתמש בשיטה כזו? בעיקר כאשר נרצה להקים מבנה חדש לחלוטין, במקום שבו עמד פעם מבנה ישן במיוחד. לרוב לא רק המבנה ישן – גם היסודות שלו כבר רעועים לגמרי ואין שום טעם להשתמש בהם. גם התשתיות של המבנה הן ישנות במיוחד, ואין שום טעם בשימורן. כשצריך בעצם לאפס את הכל – זוהי ההריסה הטובה ביותר.
  • הריסה ללא פגיעה ביסודות – דרך אחרת לבצע הריסת מבנים היא באמצעים מכניים, אבל כאן נמנעים מפגיעה ביסודות ובתשתיות של המבנה. כלומר – כלל הקירות, הגגות, הריצוף , החלונות ובעצם כל גוף המבנה עצמו נהרסים לגמרי – אך אנו עדיין שומרים את הבסיס. בשיטה זו היסודות עדיין קיימים בשטח, התשתיות עוד נמצאות – ואפשר להשתמש בהם כשנקים מבנה חדש בעתיד. מתי נעשה זאת? כשמדובר על מבנים שאינם כה ישנים בהכרח, ובהחלט אפשר להשתמש ביסודות ובתשתיות שלהם. לעתים כשצריך להרוס מבנים לא חוקיים – אפשר לשמור על התשתיות שלהם אם הם תקינים, והדבר גם רלוונטי בפרויקט של פינוי בינוי.
  • הריסה עם פיצוץ – עד כה עסקנו בעיקר בשיטות של הריסת מבנים שבהן משתמשים בכלים מכניים שונים, בכדי להרוס את המבנה. ישנן גם שיטות שבהן משתמשים בחומרי נפץ בכדי להרוס את המבנה. מתי נעדיף להשתמש בשיטה זו? בעיקר כשאין זה אפשרי להשתמש באמצעים המכניים – משום שזה עלול לסכן את הסביבה, לפגוע בתשתיות שנרצה שיישארו שלמות, לפגוע בעוד מבנים, וכיו"ב. הפיצוץ המבוקר מאפשר בעצם להרוס בכל פעם חלקים אחרים במבנה, וכך אפשר לשלוט יותר על התהליך. כמובן שהריסה כזאת דורשת ידע מקצועי ברמה גבוהה מאד.

ואיך נדע לבחור?

אם אתם מתלבטים בין השיטות השונות, כדאי גם להתייעץ עם קבלנים מקצוענים בתחום שמאחוריהם שנים של ניסיון. הם יוכלו להסביר לכם בהתאם למצב מהן השיטות הטובות ביותר.

שתפו את הפוסט

מאמרים נוספים

רהיטים
כללי
הכלים האידיאליים להובלה ולאריזה

מעבר דירה הוא אחד האירועים החשובים והמאתגרים בחיי האדם. תהליך זה יכול להיות מסובך אך גם מאורגן כראוי ויכול להפוך את המעבר לחוויה חיובית ונעימה.