חיזוק מבנים ותמ"א 38

אתר בנייה
תוכן עניינים

החשש מרעידת אדמה מלווה אותנו כל חיינו. במשך ההיסטוריה המתועדת התרחשו כאן כמה וכמה רעידות אדמה שגרמו להרס ולאסונות. ואת מי אפשר להאשים? – כמובן, את השבר הסורי-אפריקאי!   זה שלפני מיליוני שנים נתן לנו את הכנרת, ים-המלח, ים-סוף! והמשיך עד מוזמביק. מדי כמה שנים הוא מתעורר ומודיע: "אני כאן". וההודעה שלו מזעזעת את כולנו – תרתי משמע!

אז נרעד ונזדעזע – אך זה לא חייב להיות קטלני.

כדי לעמוד ברעידת אדמה יש צורך בתכנון מיוחד של הבניין. והערכות כזו כוללת עשייה: להכין את הבניינים בהם אנו חיים לעמידה בתנודות קרקע חזקות.

מדענים הזהירו, אנשי מקצוע כתבו תסריטי אימה ולכן ב-7.12.2004 אשרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה תכנית. תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. ברישומים היא מס' 38 ולכן בקיצור – תמ"א 38 או התמ"א או 'תכנית החיזוק'. מתברר ש-40% מהמבנים בישראל אינם עומדים בתקן!  מטרת התכנית לקבוע מסגרת חקיקתית שתאפשר הוצאת היתרי בנייה לחיזוק מבנים.

ואיך אפשר לשכנע אנשים לממש את התכנית ולעודד את בעלי הדירות לבצע חיזוק?  הרי הכל עולה כסף ואפילו איום ברעידת אדמה לא פותח כיסים!

עושים זאת ע"י מתן זכויות תוספת בנייה על ובתוך הבניין הישן. הדירות המתווספות נמכרות והכסף מממן את עלויות הקבלן ורווחיו.

תמא 38 מאפשרת מענה יעיל וטוב לא רק מפני רעידות אדמה. ממ"דים (מרחב מוגן דירתי) וממ"קים (מרחב מוגן קומתי) הם תשובה חשובה לאיומים לא רק מפני איומי טבע, אלא, גם מפני איומים ביטחוניים: מהשכנים בצפון ובדרום ואולי גם מאלה שרחוקים יותר.

יש תמריצים לשיפוצים ותוספות, לבניית ממ"דים וממ"קים – והנה מתברר, שבגלל בירוקרטיה, או מדיניות של וועדות מקומיות ותכניות עירוניות – זה לא כל-כך מתבצע.

כמו בכל חקיקה, יש צורך בתיקונים, בתת-חקיקה, בסעיפים.

ב- יוני 2011 אושר תיקון תמ"א 38 3 והוא גורם מדרבן ומשמעותי להוות תמריץ כלכלי במימוש התכנית גם באזורים נוספים בארץ ולא רק במקומות המבוקשים: תל-אביב ורמת-גן.

עו"ד עמית סולברג מתמחה במימוש התכנית החדשה על כל סעיפיה. משרדו יכול לעזור להוציא מהכורח אל הפועל את עיקרי תכנית תמ"א 38 3:

  • מתן אפשרות לתוספת / הקמת עד 2.5 קומות לבניין העומד בקריטריונים של התמ"א!
  • זכויות שניתנו לבניין שהוחלט להרסו יתווספו לבניין החדש שיקום במקום. זכויות מצטברות!
  • זכויות שאינן ניתנות למימוש במגרש אחד ניתנות למימוש במגרש אחר. העברה!

אז כמו שאומרים תמיד: לבחור נכון זה יותר מחצי הדרך!

שתפו את הפוסט

מאמרים נוספים

רהיטים
כללי
הכלים האידיאליים להובלה ולאריזה

מעבר דירה הוא אחד האירועים החשובים והמאתגרים בחיי האדם. תהליך זה יכול להיות מסובך אך גם מאורגן כראוי ויכול להפוך את המעבר לחוויה חיובית ונעימה.